Wołanie duszy do Boga
św. Teresa od Jezusa
Ojciec Ludwik z Leonu dał w pierwszym wydaniu
Dzieł św. Teresy od Jezusa dziełku temu
dłuższy tytuł, który może służyć za metrykę
powstania pisma: Wołania albo rozważania duszy
o Bogu napisane przez Matką Teresą od Jezusa w
różnym czasie, zgodnie z duchem, którego jej
udzielał nasz Pan po przyjęciu Komunii świętej,
roku tysiąc pięćset sześćdziesiątego
dziewiątego.
Wołania duszy do Boga są zbiorem modlitw
gorących, rozmów miłosnych z Boskim Oblubieńcem.
Autor francuski R. Hoomaert nazwał Wołania
duszy św. Teresy od Jezusa „najbardziej
gwałtownym krzykiem miłości w literaturze
mistycznej". W powiedzeniu tym nie ma przesady, bo
faktycznie nie znajdziemy równie mocnych i
przepojonych żarem miłości słów w dziełach
wielkich mistyków. Zbliża się do św. Teresy św.
Katarzyna ze Sieny, drugi Doktor Kościoła
Powszechnego, kobieta.
Autograf terezjański nie zachował się. Z
odpisów najlepszym jest kodeks przechowywany w
Bibliotece Miejskiej w Salamance.
Jest rzeczą trudną określić strukturę Wołań
duszy do Boga, gdyż te Wołania są
pismem odbiegającym od schematu innych pism
terezjańskich. Jest napisane stylem jak
najbardziej osobistym, intymnym, słowami pełnymi
żaru i spontaniczności. Test, pisany pod
natchnieniem jako wyraz jej płomiennych uczuć, nie
posiada jedności organicznej. Zresztą Autorka nie
próbowała tego uczynić. Notowała to, co czuła, dla
swojego pożytku. Nie przypuszczała, że te żarliwe
wołania jej duszy dotrą do rąk milionów
czytelników i staną się ich ulubionym tekstem
modlitewnym. Niektórzy wydawcy usiłują wprowadzić
w te natchnione słowa, jak rwąca woda wypływające
z duszy Teresy, pewien porządek nadając im
przybliżone tytuły opisowe. Wołań duszy
jest siedemnaście. Drukujemy je według wydania
hiszpańskiego z roku 1982.
Wołania duszy do Boga wzbudziły w Polsce
duże zainteresowanie. Ukazało się kilka wydań. Po
raz pierwszy zostały wydrukowane w wydaniu
krakowskim z r. 1664. Drugie wydanie w przekładzie
ks. bpa Henryka Kossowskiego ukazało się w
Warszawie 1903 roku, powtarzane w latach 1944 i
1962. Tłumaczenie bpa Kossowskiego zostawiliśmy w
niniejszym wydaniu. Przekład został poprawiony i
uzupełniony przez o. Bernarda od Matki Bożej w
wydaniu z roku 1944. Tych uzupełnień nie ma ani
wydanie bpa Kossowskiego, ani najnowsze wydanie
hiszpańskie. Biorąc jako bazę wydanie z r. 1962,
przed każdą modlitwą podaliśmy krótkie jej
streszczenie i myśl przewodnią, aby zorientować
czytelnika w poruszonej tematyce.
Wołania św. Teresy mogą się stać naszą
codzienną modlitwą. Dusza kochająca gorąco Boga
pragnie Mu to wyrazić także słowami. Jest to
miłosna rozmowa duszy z Bogiem Oblubieńcem. Ma ona
charakter bardzo intymny, jakby prywatny,
zarezerwowany dla duszy, która rzeczywiście miłuje
Boga. Niemniej może służyć innym duszom, które
pragną w swych sercach rozbudzić podobne uczucia,
jakie żywiła św. Teresa.
Czytając uważnie Wołania duszy do Boga,
człowiek duchowy poznaje mistyczny język wielkiej
Świętej, przyswaja go sobie w swoich modlitwach
prywatnych, rozpala się żarem miłości i w pewnym
momencie może sam wydobyć ze skarbnicy swego serca
uczucia podobne.
Teresa, rozmiłowana w Bogu, skarży się na
długość ziemskiego wygnania, bo nie może widzieć
Boga takim, jakim jest, twarzą w twarz. Boleje nad
tym, że przez dłuższy czas żyła daleko od Niego,
traciła czas na marności ziemskie. Sławi
miłosierdzie i wielkość Boga. Płacze nad
zaślepieniem swych braci grzeszników, prosi dla
nich o miłosierdzie, gotowa dla ratowania ich
ponieść największe męki. Opiewa Boże tajemnice
nadziei i miłości. Ośmiela się wprost mówić o
Bogu, jak gorąco Go kocha, jak tęskni za
spotkaniem z Nim.
W tych płomiennych wołaniach wypowiada Teresa
egzystencjalne pragnienie szczęścia, pragnienie
wspólne wszystkim ludziom, ale nie przez
wszystkich dostrzegane i kierowane do właściwego
źródła prawdziwego szczęścia, którym jest życie z
Bogiem.
Teresa znalazła to źródło wody żywej i wyraziła
swoje szczęście w tych potężnych kaskadach słów,
które tryskają z wnętrza jej duszy. Jej
Wołania przypominają nam niektóre psalmy
Dawidowe. Król prorok, zjednoczony z Bogiem, woła
do swego Pana o ratunek, o pomoc, opiewa
mieszkania w domu Bożym, tęskni za widzeniem
Boga.
Jeśli psalmy z woli Kościoła stały się naszym
codziennym pokarmem duchowym, podobnie i
Wołania św. Teresy mogą się stać naszą
codzienną modlitwą.
Tadeusz Machejek OCD
Św. Teresa od Jezusa,
Dzieła, tom I, Wydawnictwo Karmelitów
Bosych, Kraków
1997 |